سفارش تبلیغ
صبا ویژن
راسخان در دانش کسانی اند که دست نیکیو زبان راست و دل صاف و عفّت شکم و فرج دارند . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]

جوانان شهر شیران دلاور-خمینی شهر سده

Powerd by: Parsiblog ® team.
من خمینی شهری نیستم من سده ای هستم(سه شنبه 87 مهر 9 ساعت 3:11 عصر )

نمی دانم تاکنون شرکتی ثبت کرده اید یا نه. اگر این کار را کرده باشید حتما می دانید که انتخاب نام برای یک شرکت کاری بس مهم، سخت و حساس است. نامی  که شما انتخاب می کنید باید حائز شرایط خاصی باشد، از جمله اینکه تکرای نباشد.

یعنی حتی اگر می خواهید در یک روستا فعالیت کنید نام شرکتتان باید قبلا در کل ایران به ثبت نرسیده باشد.  

با این مقدمه می خواهم یک داستان کوتاه برایتان تعریف کنم.

داستان من در مورد شهری است که صدها سال است در قلب ایران، و در مرکز استان اصفهان خودنمایی می کند.

سالها می گذرد که این شهر همچنان سرافراز و سربلند، هستی خود را فریاد می کشد.

هرچند برخورد حاکمان با این شهر مانند برخورد پدری با فرزند خوانده اش بوده است اما این شهر هویت خود را از دست نداده است.

این شهر نامی کهن تر از سده نداشته ونخواهد داشت. در زمان حکومت منحوس پهلوی نام پرمعنای سده را به نام بی ارزش و فاقد وجه تسمیه همایونشهر تغییر دادند و پایه گذار سنت نابخردانه ای شدند و خود را تا قیامت مستحق نفرین و لعنت کردند.

پس از انقلاب اسلامی، نام این شهرستان به خمینی شهر تغییر یافت. اما کمی صبر کنید. اشتباه گفتم.

نامش به خمینی شهر اصفهان تغییر یافت! حالا اینکه چرا نام اصفهان را باید ضمیمه کنیم همان مطلبی است که دادمان را در آورده است.

از این پس  اگر فردی  از شما همشهری گرامی پرسید اهل کجا هستید یا بگویید سده یا خمینی شهر اصفهان.

اگر لفظ خمینی شهر را به تنهایی بکار ببرید ایهام بوجود می آید:

خمینی شهر اصفهان یا خمینی شهر هرمزگان

شاید خنده آور و مضحک باشد اما واقعیت دارد. اینکه در سراسر کشور هیچ دو شرکتی نباید همنام باشند اما نام دو شهر می تواند یکسان باشد. چیزی شبیه یک جک گریه دار است. یک طنز تلخ!

حالا زیاد دیده ایم که نام دهات و آبادی ها یکسان باشد اما یکسان بودن نام  دو شهر، پر از ابهام و سوال است.

البته که خمینی شهر هرمزگان یا همان خمینی شهر بشاگرد، از لحاظ  جمعیت، غنای فرهنگی و سابقه تاریخی به پای خمینی شهر اصفهان یا همان سده نمی رسد با این وجود حق خود می دانیم که به این طریقه نامگذاری شهرها اعتراض کنیم.

آیا بهتر نیست شهری که دارای نام با معناست را تغییر نام ندهیم؟

آیا بهتر نیست از نامگذاری های شیر یا خطی دست برداریم و بر اساس منطق حرکت کنیم؟

آیا بهتر نیست هنگام نامگذاری یک ده یا روستا، یک جستجوی گوگل انجام دهیم که مبادا این نام تکراری باشد؟ این ساده ترین و پیش پا افتاده ترین کاریست که متاسفانه انجام نشده است.

اما اگر می خواهید از خمینی شهر جدید جنوبی بیشتر بدانید مطلب زیر را که از سایت کمیته امداد استخراج شده است مطالعه فرمایید:

"منطقه بشاگرد با وسعت 16000 کیلومتر مربع مشتمل بر 900 آبادی کوچک و بزرگ و حدود 75 هزار نفر جمعیت در سرزمینی کوهستانی، ناهموار، در جنوب شرقی استان هرمزگان و در حاشیه محدوده استان کرمان واقع شده است.

بشاگرد نام دهستانی است در بخش کهنوج در جنوب شهرستان جیرفت که از شمال به کوه شهری مارز و از غرب به دهستان جاسک و از شرق به دهستان سیرک محدود است. این دهستان کوهستانی است، بطوری که در تمام این سرزمین حتی تا حدود صد هکتار زمین مسطح و هموار وجود ندارد و آب منطقه از چشمه سارها و رودخانه های متعدد کوهستانی منطقه سرچشمه می گیرد شغل مردم آن کشاورزی، گوسفند داری و صنایع دستی می باشد و محصولاتش ذرت، غلات، خرما، لبنیات است. کپرنشینی شیوه غالب سکونت ساکنان می باشد و ساختن کپر که از شاخ و برگ درخت خرما تهیه می گردد از متداولترین روشهای ممکنه مسکن در این دیار است.

با توجه به اهتمام کمیته امداد امام خمینی در زدودن فقر و محرومیت، خاصه عنایات ویژهای که این نهاد به مناطق محروم دارد، در راستای اهداف عالیه خود جهت ایحاد تحول در منطقه بشاگرد در سال 1362 مقر استقرار خود را در قسمت مرکزی دهستان! سردشت در بخش بشاگرد شرقی از شهرستان جاسک در استان هرمزگان در محلی موسوم به روستای خنمید! قرار دارد که در همین سال تحت تأثیر اقدامات این نهاد مزین به نام شریف حضرت امام خمینی به نام خمینی شهر!!!؟؟؟ تغییر نام داده شد.

کمیته امداد امام خمینی(ره) از سال 1361 نسبت به شناسایی این منطقه اقدام نمود. و با ارائه خدمات اقتصادی،‌اجتماعی و فرهنگی ارزنده خود نظیر جاده سازی، آبخیز داری تسطیح و هموارسازی زمین، احداث مدرسه، احداث مسجد، تراکم سازی روستاها، ایجاد مزرعه و باغ، ایجاد و ارائه خدمات درمانی درمانگاه، تأمین آب آشامیدنی، ارائه خدمات کشاورزی، برق رسانی، ‌احداث حمام بهداشتی، تأمین مواد غذایی بهداشتی، ایجاد اشتغال و توسعه صنایع دستی، ارائه خدمات فرهنگی و… نسبت به ساماندهی وضع زندگی مردم این دیار همت گمارد.  "

لطفا کمی تامل کنید.



  • کلمات کلیدی :
  • » سده ای
    »» نظرات دیگران ( نظر)


    لیست کل یادداشت های وبلاگ
    وبلاگ سده
    پست های جدید
    بی توجهی به میراث 2500 ساله
    فاتح تپه های مدن کیست؟
    جشن یکسالگی وبلاگ سده
    سینما فرهنگ خمینی شهر
    من خمینی شهری نیستم من سده ای هستم
    زندگی نامه علامه فیض السلام
    عکس های سری اول از سده
    گالری عکس سده
     RSS 
     Atom 

    بازدیدهای امروز: 8  بازدید
    بازدیدهای دیروز: 3  بازدید
    مجموع بازدیدها: 28636  بازدید
    [ صفحه اصلی ]
    [ پست الکترونیک ]
    [ پارسی بلاگ ]
    [ درباره من ]

    جوانان شهر شیران دلاور-خمینی شهر سده
    سده ای
    ما یاد گرفتیم که پاینده بمانیم در تاب و تب عشق فروزنده بمانیم در شعر و قلم، خسته و شوریده چنان شمع در غم خوری مردم خود، زنده بمانیم دوستان سلام جمعی از جوانان سده گرد هم آمدیم تا برای یک لحظه هم که شده سده را فریاد بزنیم گاهی بخندیم و گاهی بگرییم آمدیم تا بگوییم سده هست ما هم هستیم سده همچنان سرافراز خواهد ماند همراهی شما دلگرمی ماست واژه ای هست کزو مست و رها جان منست لاله زاری که همان مظهر ایمان منست آن که چشمان جهان خیره به اسرارش شد دل من، جان من و کشور ایران منست زنده باد سده زنده باد خلیج فارس زنده باد ایران
    » لوگوی دوستان من «



    » اشتراک در خبرنامه «
     

    گالری عکس سایت