سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش تا همراه بردباری نگردد، نتیجه ندهد . [امام علی علیه السلام]

جوانان شهر شیران دلاور-خمینی شهر سده

Powerd by: Parsiblog ® team.
فاتح تپه های مدن کیست؟(سه شنبه 87 مهر 9 ساعت 3:11 عصر )

رضا مؤذنی در سال 1335 در یک خانواده مذهبی در شهر آبادان به دنیا آمد.ایشان اصالتا خمینی شهری بودند که به دلیل انتقال کار پدرشان به آبادان در این شهر به دنیا آمدند. ایام کودکی را در کوچه‌های آباد و پر رونق شهر سپری کرد و پس از مدتی به همراه خانواده به وطن اصلی خود خمینی شهر مراجعت نمود ولی تصویر کوچه‌ها, خانه‌ها و خیابانهای آنجا را به خاطر سپرد تا روزی با تقدیر الهی باز گردد. رضا سالهای تحصیل را پشت سر گذاشت و موفق به اخذ مدرک فوق دیپلم گردید. در سال 1356 به خدمت سربازی اعزام شد و با تلاطم دریای خروشان انقلاب اسلامی او نیز سوار بر امواج, همراه دیگر برادران به مبارزه علیه رژیم پرداخت و در نبردهای خیابانی شرکت کرد و تا دستیابی به ساحل پیروزی آرام ننشست. پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به عضویت سپاه پاسداران خمینی شهردرآمد و به عنوان مسئول آموزش فعالیت نمود. او مدتها قبل از صدور فرمان امام خمینی مبنی بر تشکیل بسیج, به مردم آموزش نظامی داد. با شروع جنگ تحمیلی از آنجایی که با منطقه جنوب آشنا بود به جبهه شتافت و در خرمشهر بر اثر اصابت ترکشی به دستش مجروح شد ولی با همان دست گچ گرفته در جبهه ذوالفقاریه حاضر شد و به عنوان فرمانده عملیات سپاه در آن منطقه حماسه‌ای جاوید را رقم زد. با طرح او تپه‌های «مدن» که محل دیده‌بانی دشمن بر جاده آبادان بود تصرف شد و دشمن پس از عملیات به وسیله تیربار مستقر بر روی تپه‌ای رزمندگان را هدف قرار می‌داد و رضا با شجاعت درصدد انهدام آن برآمد اما خود نیز هدف قرار گرفت و در تاریخ 25/2/1360( 2) صدای اذان شهادت را از مأذنه خاک خون رنگ جبهه ذوالفقاریه شنید و اذن لقای یار را دریافت کرد.
تپه های شهید موذنی (مدن)

روستای مدن در شمال شرقی آبادان واقع شده است. در شمال این روستا میدان تیر آبادان قرار داشت که قبل از جنگ دو عارضه مصنوعی با ارتفاع چندمتری از سطح مناطق مجاور ایجاد شده بود که به صورت تپه هایی در دشت هموار منطقه شمال بهمنشیر مشاهده می شد که به تپه های مدن معروف بود. رزمندگان پس از اینکه در عملیات ذوالفقاری (9/8/59)، عراقی ها را تا پشت جاده قفاص عقب راندند و حدود 10 روز بعد با حمله دیگری دشمن را ناچار به عقب نشینی تا تپه های مدن کردند. عراقی ها با استقرار در این تپه ها علاوه بر اینکه جاده قفاص را کنترل می کردند، بر شهر آبادان دید داشتند و آن را دقیق زیر آتش قرار می دادند. در تاریخ 25/2/1360، در عملیاتی با فرماندهی سپاه پاسداران آبادان این تپه ها آزاد شد و در پی آن رزمندگان مواضع پدافندی خود را به شمال سه راهی آبادان منتقل کردند.

طرح این عملیات با همکاری برادران سپاه ارتش و جهاد برای به تصرف درآوردن تپه های دیده بانی « مدن » که در مقابل رودخانه بهمن شیر (نهر مدن ) قرار داشت تهیه شد. زیرا دشمن توسط گروهان های کماندویی خود از این تپه ها نه تنها برای دیده بانی استفاده می کرد بلکه توانسته بود راه تدارکاتی نیروهای ما را به صورت شبانه روزی قطع و ناامن کند قبل از اینکه عملیات به طور رسمی شروع شود برادران جهادسازندگی با انجام یک سری فعالیت های مهندسی زمینه را برای انجام عملیات نهایی آمده کردند.

احداث 3 کیلومتر خاکریزی برای محاسبه تپه های مدن و ساخت 1 دهنه پل شبکه ای بر روی رودخانه ی بهمن شیر تدارکات موردنیاز واحدهای عمل کننده 500 متر جاده در سمت شمال آبادان 2 کیلومتر جاده در شرق بهمن شیر که با امکانات و تجهیزات ناچیزی آماده شد از جمله ی آن فعالیت هاست .
سرانجام پس از تکمیل فعالیت های فوق الذکر عملیات در تاریخ بیست وپنج اردیبهشت سال شصت ساعت 9 شب به فرماندهی شهیدرضا موذنی آغاز شد . در این عملیات نیروهای سپاه و ارتش به طور هماهنگ و در کنار یکدیگر عمل می کردند و قرار بر این بود که به محض تصرف نخستین تپه فریاد « الله اکبر » به عنوان رمز پیروزی بلند شود تا برادران سنگرساز بی سنگر جهادسازندگی وارد صحنه ی کارزار گردند.
حدود نیم ساعت پس از آغاز عملیات صدا نخستین تکبیر به عنوان فتح نخستین تپه بلند شد و این سبب شد تا جهادگران عملیات خود را آغاز کنند . آنان توانستند تا ساعت 4 30 صبح زیر رگبار و آتش دشمن 4 کیلومتر خاکریز با ارتفاع 3 متر بسازند و به خاکریزهای نیروهای خودی وصل کنند .
راس ساعت 5 صبح دشمن با 50 دستگاه تانک و نفربر ضدحمله ی خود را شروع کرد و به سرعت به طرف تپه ها حرکت نمود; ولی ناگهان در روبه روی خود دیوار خاکی جدیدی مشاهده کرد و مجبور به توقف شد.
رزمندگان اسلام که آرپی جی به دست در پشت خاکریز کمین کرده و آماده ی مقابله با ضدحمله ی دشمن بودند از فاصله ی 10 متری تعدادی از تانک های دشمن را منهدم ساختند و بقیه ی نیروهای مهاجم را هم مجبور به فرار کردند.
به این ترتیب دشمن به علت از دست دادن تپه های دیده بانی مدن بالاجبار به جاده ی ماهشهر ـ آبادان عقب نشینی کرد. لازم به یادآوری است که برادران جهادسازندگی علاوه بر شرکت مستقیم در عملیات چه از نظر رزمی چه مهندسی تدارکات عملیات مانند مهمات رسانی و آب رسانی را نیز برعهده داشتند و همچنین پس از عملیات بلافاصله سنگرسازان بی سنگر توانستند خاکریز جدیدی را که ساخته بودند با 3 راه مختلف خاکی به جاده ی شنی متصل کنند و با ساخت 2 خاکریز دیگر در پشت خاکریز اصلی میزان حجم آتش دشمن را بر روی رزمندگان کم کنند.
تاریخ عملیات : 1360 2 25
منطقه ی عملیاتی : شمال آبادان
میزان پیشروی : 2 کیلومتر
خسارات و تلفات وارده به دشمن : 100 نفر کشته 70 نفر اسیر 15 دستگاه تانک و نفربر منهدم یا به غنیمت گرفته شده .

تپه های مدن پس از افتخار آفرینی شهید موذنی  به نام این شهید بزرگوار تغییر نام یافت.


 



  • کلمات کلیدی :
  • » سده ای
    »» نظرات دیگران ( نظر)


    لیست کل یادداشت های وبلاگ
    وبلاگ سده
    پست های جدید
    بی توجهی به میراث 2500 ساله
    فاتح تپه های مدن کیست؟
    جشن یکسالگی وبلاگ سده
    سینما فرهنگ خمینی شهر
    من خمینی شهری نیستم من سده ای هستم
    زندگی نامه علامه فیض السلام
    عکس های سری اول از سده
    گالری عکس سده
     RSS 
     Atom 

    بازدیدهای امروز: 1  بازدید
    بازدیدهای دیروز: 8  بازدید
    مجموع بازدیدها: 28626  بازدید
    [ صفحه اصلی ]
    [ پست الکترونیک ]
    [ پارسی بلاگ ]
    [ درباره من ]

    جوانان شهر شیران دلاور-خمینی شهر سده
    سده ای
    ما یاد گرفتیم که پاینده بمانیم در تاب و تب عشق فروزنده بمانیم در شعر و قلم، خسته و شوریده چنان شمع در غم خوری مردم خود، زنده بمانیم دوستان سلام جمعی از جوانان سده گرد هم آمدیم تا برای یک لحظه هم که شده سده را فریاد بزنیم گاهی بخندیم و گاهی بگرییم آمدیم تا بگوییم سده هست ما هم هستیم سده همچنان سرافراز خواهد ماند همراهی شما دلگرمی ماست واژه ای هست کزو مست و رها جان منست لاله زاری که همان مظهر ایمان منست آن که چشمان جهان خیره به اسرارش شد دل من، جان من و کشور ایران منست زنده باد سده زنده باد خلیج فارس زنده باد ایران
    » لوگوی دوستان من «



    » اشتراک در خبرنامه «
     

    گالری عکس سایت